jump to navigation

Metrou in Drumul Taberei: de la 523 milioane € la 700 milioane € Noiembrie 11, 2009

Posted by atitudini in Politica in sectorul 6.
Tags: , , , ,
trackback

Eeeeee…. dar metroul asta e mai ceva ca Fat Frumos!

Fat Frumos

Creste intr-un singur an cat altii… Dar stai! Ca altii nu cresc intr-un an. Altii scad!

De ce spun asta?

Pai fix mai an, prin noiembrie 2008, Ministerul Transporturilor ne spunea ca a lansat anuntul de licitatie pentru linia de metrou Drumul Taberei – Universitate. (aveti link-ul aici)

De atunci a trecut multa apa pe Dambovita, si multi bani din buzunarele noastre odata cu apa asta din cauza timpilor pierduti in trafic. Proiectul s-a amanat initial, iar prin februarie, cand s-a votat bugetul, practic a fost ingropat (am mai scris pe tema asta aici).

Si iata ca mortii invie!

Fix la un an, proiectul reapare, fix cu acelasi anunt de demarare a procedurilor de licitatie.

Ce e interesant este ca desi proiectul este acelasi, solutia tehnica aceeasi, distanta aceeasi, iar preturile mult mai mici (si cu materialele si cu oamenii), costurile sar de la 523 de milioane de euro in noiembrie 2008 la 700 milioane de euro in noiembrie 2009 (si asta este doar estimarea, realitatea poate fi mult mai sumbra…).

De unde diferenta de aproape 200 milioane €?

Ia uitati ce se scria pe 3 noiembrie 2008:

Lucrarile pentru construirea tronsonului de metrou Drumul Taberei-Universitate vor incepe anul viitor, dupa ce Ministerul Transporturilor (MT) a lansat anuntul de licitatie pentru proiectarea si executia a opt statii de metrou de pe acest tronson, dintr-un total de 14.

Valoarea contractului, care presupune doar lucrari de rezistenta si structura pentru tunele, galerii si statii de metrou, fara lucrarile de instalatii, se ridica la 320 de milioane de euro, dintr-un total de 523 de milioane de euro estimate pentru intregul tronson. (articol din Ziarul Financiar)

In alt articol este precizata si lungimea tronsonului:

Tronsonul Drumul Taberei – Universitate are o lungime de 6,1 kilometri, dintr-un total de noua kilometri ai Magistralei 5, care va avea un traseu pana in Pantelimon. (alt articol, tot din Ziarul Financiar)

Pe 10 noiembrie, dar in 2009, datele tehnice sunt aceleasi:

Tronsonul, care va uni cartierul Drumul Taberei de centrul Capitalei, va avea o lungime de 9,05 kilometri şi 14 staţii, respectiv Ghencea, Prelungirea Ghencea, Râul Doamnei, Brâncuşi, Romancierilor, Drumul Taberei, Drumul Taberei 34, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor 2, Haşdeu, Cişmigiu şi Universitate 2, iar de la Piaţa Universităţii va fi realizată o legătură cu cartierul Pantelimon. (articol din Capital)

Ce se schimba e valoarea:

„Proiectul magistralei Universitate-Drumul Taberei, realizat din credite externe şi alocaţii bugetare, este estimat la aproximativ 700 milioane euro.” (ne spune domnul Gheorghe Udriste)

Asta in conditiile in care preturile la principalele materiale de constructii au scazut cu vreo 30% in medie, costurile cu salariile au scazut si ele, iar preturile terenurilor (daca cumva este vorba si de exproprieri) s-au dus in jos si mai mult!

Din informatiile aste oare ce putem intelege? Ce ar trebui sa facem?

Sa ne bagam capul in pamant (poate gasim diferenta de bani)?

Sa ne bagam capul in pamant (poate gasim diferenta de bani)?

Poate cand mi-or creste pene…

Poate cand oi arata asa...

Poate cand o sa arat asa...

UPDATE (13 noiembrie):

Se pare ca e vorba de 883 de milioane de euro, nu de 700…

Diferenta se duce acum la peste 350 de milioane de euro! De ce????? De unde????

Comentarii»

1. Andone - Noiembrie 11, 2009

uh… trist… deci, eu cu cine votez?

2. Lil Seby's Blog - Noiembrie 12, 2009

Metrou in Drumu Taberein in 5 ani poate…Astia de la Metrorex protesteaza ca nu li se aproba nu stiu ce chestii.

Asta cu metrou e pe planul secundar… autostraziile sunt principalele probleme cu care se confrunta tarisoara

atitudini - Noiembrie 12, 2009

E vorba de buget. Legea zice ca nu poti negocia salariile daca nu ai buget aprobat.

Si ei nu au inca bugetul pe 2009 aprobat… ce sa mai zic de 2010!

Iar legat de metrou… eu zic ca ne costa mai mult sa nu il facem decat invers.

Doar Drumul Taberei are 200.000 de locuitori. Naiba stie cate masini. Si toate ies doar prin intersectia Razoare. Am facut odata niste calcule si m-am speriat!

Gandeste-te doar ce inseamna 30′ pe zi mai putin in trafic pentru vreo 50.000-60.000 care trec pe acolo. Inmulteste cu salariul mediu pe economie… Mie imi da mai mult de 50.000 EURO pe zi aruncati. Ori poate timpul nu are valoare?

Daca adaugam si benzina si alte consumuri specifice ale masinilor, adaugam poluarea, adaugam stresul etc. la cat ajungem pe zi? Dar intr-un an? O sa vezi cum doar in 5 ani (cam cat ar dura tot proiectul pana e gata), se aduna 200-300 de milioane de euro. Si asta asa, cate un pic, cate 10 centi pe zi din fiecare buzunarel care trece prin intersectia aia…

3. geotax - Noiembrie 12, 2009

Agenda publică se piaptănă singură când e vorba de campania pentru prezidenţiale. E ocupată cu acei candidaţi eligibili care îşi trag săgeţi reciproce prin intermediul presei. Care presă e aservită adevărului, până la interesele patronatului. Între timp, la oficiul braţelor de muncă, se fac rezervări până după alegeri, pentru luarea în evidenţă…În rest, canci.

4. casargoz - Noiembrie 13, 2009

Te inseli amarnic:
Acum aniversam 7 ani de metrou in Drumul Taberei.
Si mai cauta un pic sa vezi cat costa exproprierile:2.5 miliarde de euro.
Nu vor fi bani, e doar un proiect electoral.

5. atitudini - Noiembrie 13, 2009

Eu am citit o declaratie mai veche, nu mai stiu pe unde, care zicea ca majoritatea traseului (peste 90%) nu presupune exproprieri si de aceea nici nu va fi foarte scump.

Din ce am gasit eu, legat de exproprieri, se zice asa:
„Sunt vizate terenuri în suprafaţă de 7.603 metri pătraţi, din care 1.614 metri pătraţi sunt construcţii proprietate privată – a persoanelor fizice.” (http://www.realitatea.net/edilii-capitalei-vor-propune-guvernului-sa-declare-magistrala-5-metrou-de-utilitate-publica_611577.html)

Si sa ma ierte Dumnezeu… imi ies 300.000 euro/mp!!!

Tot cautand, am dat si peste:
http://www.ziarulring.ro/stiri/7251/suprize-pe-noul-tronson-de-metrou

Aici Udriste zice asa:
„…tunelul subteran de transport rutier se poate realiza doar cu 10 milioane de euro şi nu 20 milioane de euro cum se estimase iniţial…”

Adica declari ca il faci si mai ieftin (la jumate) dar costul total creste cu aproape 70%???

6. geotax - Noiembrie 13, 2009

Off topic:
Nu înjur, nu scuip, nu mănânc seminţe, nu joc table şi eructez când dau duble, selectez gunoiul întotdeauna, trec strada numai pe culoarea verde a semaforului, mă tratez gramatical cu diacritica, încerc să mănânc doar produse româneşti, îmi place muzica bună, nu înţeleg manelele sub opt beri, am o singură scăpare: înţeleg opinia ca pe un drept. E un defect?

7. Victor - Noiembrie 14, 2009

„De unde”? De la noi, evident, ca doar n-o sa dea „de la ei”, atunci ar fi MULT mai… „sfiosi” cu acordarea sumelor.
„De ce”? Fiiindca multe alte „tate” de unde se „sugea” au cam secat, asa ca DE UNDEVA – TOT tre’ sa… „pice” (adica „sa curga”, ca „picuratul” nu le poate asigura achizitiile, vilele, yahturile, masinile, concediile, „pipitele”, (Biiip!) lor)!

8. casargoz - Noiembrie 16, 2009

Exproprieri:

http://amosnews.ro/Magistrala_5_Metrou_Drumul_Taberei_Pantelimon_tronson_Drumul_Taberei_Universitate_propusa_pentru_a_fi_declarata_de_utilitate_publica-286801
Undeva prin arhiva mediafax se gaseste si o refierinta cu 2.4 miliarde pentru expropieri.

In 2007 secenariul a fost urmatorul, s-a anuntat cu tam-tam inceperea lucrarilor in 2008 asta in luna noiembrie, iar pe fix 19 decembrie cand toata lumea e cu gandul la craciun:
Se anuleaza decizia cu amendamentul ca termenul final ramane acelasi:
Miercuri, 19 Decembrie 2007, ora 22:00
http://www.ziare.com/actual/social/12-19-2007/noile-linii-de-metrou-taiate-de-la-buget-198829

9. atitudini - Noiembrie 16, 2009

Merci pentru informatii.

Link-ul de pe ziare.com nu merge, dar am gasit totusi in arhiva de la EVZ articolul complet (http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/472403/Noile-linii-de-metrou-taiate-de-la-buget/)

Am gasit si anuntul referitor la demararea lucrarilor la metroul Drumul Taberei in 2008 (http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/468858/Metrou-la-suprafata-pana-la-Otopeni/).

Ce e interesant:
– in 2007 s-au cheltuit 1.810.000 lei (paginile 139 si 140 din proiectul de buget pentru 2008, care poate fi gasit aici: https://atitudini.wordpress.com/files/2009/11/tit24-vol-2.pdf dar si pe site-ul Camerei Deputatilor, la sedinte comune, 2007, 19 decembrie, e PL-x nr. 695/2007 Legea bugetului de stat pe anul 2008)
– acelasi proiect propunea 0 lei alocare bugetara pentru 2008
– amendamentul (nu l-am gasit pt. ca nu a fost sustinut in plen de nimeni) propunea, conform articolului din EVZ o suplimentare de 11.480.000 lei pentru 2008
– in 2008, cheltuieli au fost totusi, chiar mai mult decat a solicitat amendamentul, si anume 14.794.000 lei (conform filei de buget pe care o gasesti aici: https://atitudini.files.wordpress.com/2009/02/buget_transporturi_pag540.jpg)
– aceeasi fila de buget propunea pentru 2009 o alocare de 12.060.000 lei. Si la aceasta alocare s-au propus amendamente, care au cazut la vot. De data asta amendamentul a fost sustinut (stenograma dezbaterii o gasiti aici: http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.stenograma?ids=6585&idm=1&idl=1 este pozitia 239).

In 2008, spre final, s-a adunat totusi suficienta vointa pentru ca in 2009 sa fie alocati prin buget suficienti bani incat sa se poata incepe lucrarile.

Din acest motiv a fost demarata licitatia in noiembrie 2008.

Mai departe stim ce a urmat.

Proiectul de buget nu a fost adoptat in forma initiala. A fost refacut de noul guvern. Alocarea a disparut. Licitatia a fost oprita.

S-au reluat negocierile cu BEI. Aici e alta poveste… imprumutul anuntat cu surle si trambite nu e de loc nou! Are chiar doi anisori micutul…

Si avea o valoare de 300 milioane de euro (comunicatul MT din 17 septembrie 2009: http://www.mt.ro/evenimente/comunicate_de_presa.html).

Ce s-a facut, a fost prelungirea perioadei de imprumut, pentru ca pe 22 noiembrie 2009 s-ar fi pierdut banii prin nefolosire. Si se pare ca s-a suplimentat suma pana la 395 milioane euro.

Si aici e interesant, ca sunt 2 cifre oficiale:
– Berceanu, 4 iulie 2009 – 370 milioane euro (http://www.mediafax.ro/economic/imprumut-de-370-milioane-euro-pentru-linia-de-metrou-drumul-taberei-universitate-4615931); dar pe siteul ministerului nu apare asa ceva ci cu totul altceva (http://www.mt.ro/evenimente/arhiva_comunicate/iulie2009.html)
– Pogea, 12 noiembrie 2009 – 395 milioane euro (http://www.mediafax.ro/economic/tronsonul-de-metrou-drumul-taberei-universitate-va-costa-883-milioane-euro-5100880)

Iar imprumutul BEI oricum nu acopera decat o parte din suma. Am obtinut cam 45%. Deci ne aflam exact unde eram – asteptam alocarile de la bugetul de stat. Aceleasi alocari care au tinut proiectul in loc si pana acum, ca banii de la BEI erau disponibili!

Ce ramane insa cu semnul intrebarii, este valoarea proiectului care a crescut mai ceva ca Fat-Frumos din poveste!

Deci: cum de a sarit de la 523 milioane euro la 883 milioane euro?

10. Metroul in Drumul Taberei: povesti de iarnă cu Pogea, Berceanu şi Vlădescu « Un blog cu atitudine - Ianuarie 20, 2010

[…] doar 45% din cele 883 milioane euro necesare. Pe tema asta am mai scris în februarie 2009 şi noiembrie 2009. Şi utilizarea lor depinde strict de cât contribuie şi […]

11. Legende urbane: metroul Drumul Taberei « Un blog cu atitudine - Mai 23, 2010

[…] Metrou in Drumul Taberei: de la 523 milioane € la 700 milioane € (nov. 2009) […]

12. Romania in drumul spre nicaieri - Iulie 1, 2010

[…] Sursa foto: Atitudini.wordpress.com […]

13. Bâlciul deşteptăciunilor © | Pioneza dintre fese - Octombrie 14, 2010

[…] Foto: Minos.weblog.ro Fără idei Atitudini […]

14. epilare definitiva - Iulie 10, 2011

My husband and i were very contented Chris could finish up his research by way of the ideas he made out of the web site. It is now and again perplexing just to find yourself releasing techniques which usually people could have been trying to sell. We realize we have got the writer to appreciate for that. All the illustrations you’ve made, the simple blog navigation, the relationships you help create – it is everything incredible, and it is facilitating our son and the family imagine that the idea is amusing, which is certainly highly vital. Thanks for all!

15. yoursurprise-bellatio-5 - Decembrie 10, 2011

Great blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers? I’m hoping to start my own blog soon but I’m a little lost on everything. Would you propose starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many options out there that I’m completely confused .. Any tips? Bless you!

16. VictorCh - Decembrie 11, 2011

Spre marea mea surpriza, bellatio-5, dumneata CHIAR CREZI ca autorul blogului o sa ceara in casatorie („propose”) daca dumneata folosesti cine-stie-CE platforma. Da’ pt mine N-AR FI o surpriza ca dumneata sa nu stapanesti suficient limba engleza nici macar ca limba straina, si sa te fi „impiedicat” de „false-friend”-ul cu care ai inlocuit corectul „sugest”.

17. elixir generator - Octombrie 7, 2014

This article will help the internet visitors for building up new
website or even a weblog from start to end.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: